Årets SM spelades i klassisk brunnsmiljö i Ronnebybrunn, med spelarboende på spahotellet och de flesta spellokalerna i ett konferenscentrum några hundra meter därifrån, allt omgivet av den vackra brunnsparken. En semesterbetonad miljö, alltså, till skillnad från förra årets mer hektiska miljö i centrala Stockholm. Spellokalerna var utmärkta: rymliga, bekväma och luftkonditionerade (vilket var skönt i sommarhettan), det ordnades en massa kringaktiviteter, spelet flöt på, och totalt var det ett mycket lyckat arrangemang – många talade om det bästa SM:et någonsin! LASS framgångar började redan innan första draget hade gjorts – vi var nämligen största klubb räknat i antal anmälda! – och fortsatte med dubbelseger redan i första deltävlingen, Weekend 1, där Björn Werstén byggde staket och vann grupp 4 på 5 poäng av 5 möjliga medan Erik Broomé kom tvåa på 3½ och Mats Ahlstrand kom på nionde plats. I grupp 5 kom Karl Johansen sjua och Olov Giertz på 14:e plats. Trots att vi var största klubb deltog bara tre juniorer, om vi inte räknar med Schackfyranmästaren (som har fått en egen artikel nedan), nämligen Gabriel Nguyen, ALex Sahlström och Mille Larsson som alla tre spelade i Kadett-SM (för ungdomar födda 2002 och senare). Här bevisade Gabriel sin styrka genom att komma på andra plats efter Jacob Jönsson, SK Sandlöparen, på samma poäng (7½/9) men med en halv kvalitetspoäng mindre. Alex och Mille presterade långt över sina ratingtal och kom på delad 6-9-plats på 5 poäng. Alex gick upp hela 108 och Mille 69 ELO-poäng men fortsätter de att spela i samma stil så lär uppgången inte sluta där. I andra änden av åldersskalan spelade Börje Pettersson i veteran-SM 65+ och kom där på 6-10 plats på 5½/9, efter bl a en remi i sista ronden mot tvåan, den kände schackskribenten Lars Grahn. Vann gjorde GM Juan Bellon. Åtta LASSare var med och tävlade om SM-titeln i blixt och här blev Rizo Pepic bäst med en 25:e plats medan Ofelia Eriksson tog hem priset för bästa dam. I klassgrupperna hade LASS inte så stora framgångar. Här spelade Peter Halvarsson (I:1), Sam Grundel (I:2), Mårten Garner (II:1), Ofelia Eriksson (II:2), Fredrik Qwarfort (II:3), Simon Ivarsson (II:5), Magnus Olsson (III:1) och Olov Giertz (IV:2). Tyvärr lyckades ingen gå upp en klass, och Simon blir tyvärr nedflyttad, medan de övriga hängde kvar, dock inte alltid med så stor marginal. Slutligen deltog Max Wahlund i den andra weekendturneringen och kom tvåa i grupp 1. Vår ”meste” deltagare var Olov Giertz, som inte bara spelade i Weekend 1, Klass IV och Blixt-SM, utan även deltog i problemlösnings-SM. Sammanfattningsvis ett mycket lyckat och trevligt SM, både för LASS som klubb och oss enskilda deltagare! Alla resultat finns här. Fotogalleri från SM 2018 (Foto Magnus Olsson)
View Article...Kategori: Uncategorized
Kategori: Uncategorized Ofelia bästa dam i blixt-SM
Årets blixt-SM spelades i kväll i Ronneby, efter den ordinarie SM-ronden. Ofelia Eriksson tog hem priset för bästa dam på 6 poäng av 11 möjliga. Bäst av 8 LASSare i turneringen var Rizo Pepic som kom på 25:e plats med 7 poäng. Totalt deltog 142 spelare. Fullständiga resultat
View Article...Kategori: Uncategorized Philip Dulaimi trea i schackfyranmästaren i SM
Redan i distriktsfinalen i schackfyranmästaren visade Philip fin form. Han tog hem den på full poäng. Nu var det dags för riksfinalen med många starka schackfyror från landet, hela 175 stycken och deltagarrekord. Philip vann första sex partierna, men i sjunde partiet av åtta så blev den totala segraren Herman Enholm från Stockholm för svår. Philip avslutade dock starkt med att vinna sista ronden och kom därmed på en imponerande tredjeplats! Stort grattis! Hela prislistan
View Article...Kategori: Uncategorized Många LASSare i Växjöspelen – Mårten gruppsegrare
Helgen före midsommar spelas traditionsenligt Växjöspelen på Pro Civitas gymnasium. Man har spelat varje år sedan 1962, med samma spelform och betänketid! Spelformen är ovanlig: tre långpartier i bergergrupper indelade efter rating. Till traditionen hör också att ett antal LASS-medlemmar spelar där. I år blev vi sex stycken: i rankingordning Max Wahlund, Fredrik Qwarfort, Mårten Garner, Ofelia Eriksson, artikelförfattaren (Magnus Olsson) och Istvan Orci. Istvan representerade dock sin hemmaklubb Motala men med fem deltagare blev LASS ändå, tillsammans med Ljungby SK, näst största klubb efter arrangörsklubben Växjö SK. En av de positiva sakerna med Växjöspelen är att det finns många priser, två i varje grupp. Tyvärr blev det dock lite klen utdelning för LASS i år. Det var bara Mårten som lyckades ta hem ett pris genom att vinna grupp 7. Inför sista ronden låg han i delad ledning på 1½ poäng och var garanterad att komma minst tvåa. Motståndaren bjöd tidigt remi men Mårten avvaktade hur det gick i konkurrentens parti i över 40 minuter innan han accepterade remianbudet. Sedan blev det en lång väntan på resultatet som dock slutligen gick rätt väg och Mårten blev ensam segrare på 2/3. Inför sista ronden hade även Ofelia segervittring i sin grupp men tyvärr blev det fel resultat i både hennes och konkurrenternas parti och hon slutade på tredje plats på 1½ poäng. Själv lyckades jag genom vinst i sista ronden också komma upp på 1½ poäng men det fanns en spelare till på samma poäng, remi i inbördes möte och exakt samma särskiljning, så enligt SSFs regler fick lotten avgöra och fru Fortuna gav mig tredjeplatsen. Max, Fredrik och Istvan var tyvärr avhängda redan efter andra ronden och blev också utan priser. Som vanligt var det en trevlig och lagom lättsam tävling som förhoppningsvis skall fungera som bra uppvärmning för SM. Fullständiga resultat Max skriver om turneringen och ett av sina partier på Inte Bara Schack. Mårten gick upp i delad ledning i grupp 7 genom att slå Lennart B. Johansson, Wasa. I bakgrunden spelar Fredrik mot Firas Alsaied Ali.
View Article...Kategori: Uncategorized Blixtrande historia i Arboga
Under den gångna helgen avhölls ”Arboga riksmöte” i Ulf Anderssons hemstad, som ju är en ort med djupa historiska rötter. Tanken var att hedra legendaren med en specialturnering där han själv skulle få möta några av sina vänner från 70- och 80-talen. I olika skeden var enligt LASS källor sådana klassiska namn som Karpov, Timman, Ljubojevic, Hübner och Torre aktuella för medverkan. Tyvärr insjuknade först Hübner och sedan även Ulf A själv och av stormästarturneringen blev till slut inget. Istället avhölls amatördelen av turneringen i Arbogas medborgarhus i en festlig atmosfär. Kim Nygren från Burgsvik Alva tog hem både snabbschacket på lördagen och blixten på söndagen. LASS representerades av undertecknad som hade bra medlut på brädet på lördagen och kom trea i snabbschacket. Blixten på söndagen fungerade sämre och där blev det en sjundeplats. Starka blixtturneringar är inte så vanligt förekommande i Sverige, vi hoppas på en repris nästa år, då kanske fler Lassare kan tänka sig att göra den vackra tågresan norrut (bilden).
View Article...Kategori: Uncategorized Säsongen avslutad med middag och parblixt
Vårsäsongen 2018 avslutades fredagen den 25 maj med tipspromenad, grillmiddag, prisutdelning och den traditionella parblixten. Parblixten samlade åtta lag och blev mycket jämn i toppen med tre lag på 3½ poäng. Efter särskiljning vann Martin Bengtsson och Peter Halvarsson. Fullständiga resultat. Vi hälsar alla spelare välkomna tillbaks till klubben efter sommaren!
View Article...Kategori: Uncategorized Arne Karlsson har lämnat oss
Klubben har nåtts av det tråkiga beskedet att Arne Karlsson har lämnat oss. Vi minns Arne som en glad prick som gärna spelade anfallsglatt schack. Gick det snett i partiet var han lika glad för det och spelade nästa som om det förra inte hade hänt. De sista åren kunde Arne inte fortsätta spela aktivt i klubben. Arne blev 87 år. Begravningen sker med de närmast och familjen hänvisar till Hjärnfonden, tel 020 – 523 523. Arne Karlsson under SM 2001.
View Article...Kategori: Uncategorized Dubbel LASS-seger i Pingstschacket – Love distriktsmästare.
Årets upplaga av Pingstschacket som tillika är DM i snabbschack spelades i år i Skänninge i regi av SS Allians. Det blev lite mindre uppslutning än vanligt, kanske på grund av det dåliga vädret (för schack, alltså: solen strålade och det var 24 grader varmt) med sju startande. Love Janse blev distriktsmästare efter att vara ha tappat en halvpoäng till tvåan, Adam Ståhlberg. Resultat: Love Janse, LASS, 5½ p / 6 möjliga Adam Ståhlberg, LASS, 5 p Henrik Karlsson, SS Allians, 3½ p Daniel Namvar, LASS, 3 p Magnus Olsson, LASS, 2½ p Istvan Orci, Motala SS, 1½ p Olov Giertz, LASS, 0 p Korstabell finns här
View Article...Kategori: Uncategorized Adam vann majblixten
Säsongens sista månadsblixt spelades fredagen den 18/5. Som vanligt när det gäller blixt så visade Adam framfötterna och tog full pott. Resultat: 1. Adam Ståhlberg 5 poäng av 5 möjliga 2. Ofelia Eriksson 4 3. Henrik Karlsson 3 4-5. Daniel Namvar 1½ 4-5. Mårten Garner 1½ Maximal poäng är 5 eftersom man valde att ge poäng för frironder (normalt gör man inte det i Bergergrupper).
View Article...Kategori: Uncategorized Inbjudan till Våravslutning den 25 maj!
Det bjuds på middag (60:-), lämplig dryck medtages själv, prisutdelning i LM samt någon form av tipspromenad/frågesport. Sedan avrundar vi programmet med den sedvanliga parblixten. Kvällen fortsätter sedan tills siste man går hem oavsett hur sent (eller tidigt) det blir. Anmälan till fredrik.qwarfort (at) bahnhof.se eller via LASS facebook-sida senast 24 maj. Välkomna!
View Article...
