Kategori: Uncategorized

Kategori: Uncategorized Inbjudan till Höstturneringen (snabbschack över brädet)

Vi kommer att organisera en coronaanpassad närschacksturnering under hösten, med start tisdagen den 15/9. För att minska smittrisken vidtar vi ett antal åtgärder, där de viktigaste är: Kortare betänketid än vanligt: långa snabbschackspartier (45 min + 10 s / drag) Vi flyttar isär brädena vilket innebär max 8 spelare per rum. För att kompensera för färre bräden kommer vi vid fler än 16 deltagare att dela upp ronderna på tisdagar och torsdagar. Maximalt 32 deltagare Tävlingen är också klubbmästerskap i snabbschack. Det blir tyvärr inget långparti-KM under hösten. Alla detaljer finns i inbjudan. Man kan anmäla sig direkt på webben. Listan på hittills anmälda finns också på nätet.

View Article...

Kategori: Uncategorized En liten dansk språkövning

Dansk Skak Union (danska schackförbundet) har en artikel på sin hemsida om turneringen i Køge, som vanns av Max Wahlund. I artikeln kommenterar Max ett av sina vinstpartier, mot en dansk junior. Artikeln finns här.

View Article...

Kategori: Uncategorized Seger i dansk turnering

För vissa är desperationen efter ”riktiga” turneringar större än för andra nu när coronaviruset behåller sitt grepp om schackvärlden. Undertecknad hör definitivt till dem som känner abstinensen värre än de flesta. Därför var det med stor tillfredsställelse jag upptäckte att Danmark faktiskt lite försiktigt återupptagit sitt schackliv. En turnering i Køge söder om Köpenhamn såg intressant ut. Inresebestämmelserna gjorde det svårt att komma dit men som det heter; ”when there’s a will, there’s a way”. Alltså slog jag mig till slut ner i en gymnastiksal tillsammans med två andra svenskar, samt 47 danskar, för en riktig hederlig sjuronders långpartiturnering. Och det började bra: Jag spelar vit och har just offrat en bonde för att komma ner med damen på sjunde raden. Min 1600-rankade danske motståndare valde att stanna klockan inför ogarderbar matt. Dock är matten inte fullt så ogarderbar, Stockfish avkunnar domen: ställningsvärdering 0,0. Man får lov att tacka. Ytterligare ett jämnt parti vanns i rond 2, och i rond 3 var det sedan dags för nästa gåva från hemmalaget: Svart står egentligen rätt bra, e6-bonden har sprungit vilse. Se5 funkar. Men nu såg min danske motståndare i syne: 13. – Db6? 14. fxg4 Dxb2 Dubbelhot på c3 och a1, problemet är bara att det är extremt lätt avvärjt: 15. Kd2 och vit är pjäs över. Partiet varade bara tre drag till. I rond fyra blev det svenskmöte på toppbordet. Anders Nilsson från Helsingborg spelade vit och jag hamnade snabbt i rejäl brygga. Här har vit flera bra möjligheter, allra bäst är faktiskt 21. Lxf5 som klär av min kung alldeles. Men istället gav han bort ett helt torn med 21. Txe6!?? – det draget är väldigt mycket sämre. Det säger dock en del om vits fördel i diagramställningen att ställningen är jämn (!) trots svarts materiella övervikt. I praktiskt spel är det dessutom ruskigt svårt att spela svart, man vandrar på en mycket smal spång med bråddjup på båda sidor. Fortsättningen blev Sxe6 22. Lxf5 Sf4 23. Le6+ Ke8 24. Sg7+ och här hade jag behövt hitta det ganska märkliga men starka Kf8! – vem gör ett sånt drag? Gå tillbaka in i angreppet och ställa sig i en självbindning på f-linjen? Jag drog istället Kd8 och förlorade så småningom efter ytterligare ett antal förvecklingar. Om detta var en allvarlig knäck mot mina planer på en topplacering så blev det ytterligare mycket värre i rond fem. Jag gick bort mig ordentligt i öppningen och fick försöka kämpa så gott jag kunde med torn mot två lätta pjäser. Tornet blir visserligen starkare ju djupare in i slutspelet man kommer, men här har svart en relativt enkel väg mot segern: Den enkla metoden är helt enkelt Kc7. Efter Ta6 b4 Ta1 Ld3 så börjar man känna den brända doften från den kokta fläsket, då hade jag snart fått ge upp. Min motståndare var dock hungrigare än så, han ville ha ett helt torn till middag och drog därför 40. – b4?? Nu kommer inte tornet ut via a6. Dock finns ett litet problem med den planen: 41. h5! Kc7 42. h6! ”For helvede mand” gissar jag att han tänkte i det här läget. Han fortsatte Ld3 varpå jag drog det retliga 43. Tb5! ”Kom och ta mig bara”. Slutet blev Kd6 44. Kf6 Lxb5 (okej då!) 45. h7 b3 46. h8D b2 47. Df8+ och svart gav upp, damen plockar de svarta bönderna. Dam och bonde mot löpare och springare hade kanske kunnat vara ett intressant slutspel men Herr Mølvig såg ut att ha spelat tillräckligt med schack för dagen. Nu hade jag fyra poäng av fem medan Anders Nilsson ledde på full pott med två ronder kvar på söndagen. Nilsson mötte stormästaren Carsten Høi och fick remi i rond sex medan jag vann mot en dansk junior, och avståndet var nere på en halv poäng. I sista ronden vann jag ganska lätt mot ännu en junior medan Anders satt och svettades efter en misslyckad öppning. Hemmasonen Henrik Dahl Pedersen plockade lugnt av Anders pjäs efter pjäs och när svensken slutligen stannade klockan en bit in på söndagkvällen hade det osannolika blivit verklighet – jag stod som segrare i turneringen. En mycket trevlig tävling på alla sätt och vis och en finfin seger för Linköping 🙂 Slutställningen återfinns här och det gör även samtliga partier i sin helhet.

View Article...

Kategori: Uncategorized Love vann Torsdagsturneringen

Under åtta torsdagskvällar under våren och början av sommaren har Torsdagsturneringen spelats på chess.com. Tävlingen bestod av åtta deltävlingar med fyra ronder snabbschack (där de två sista deltävlingarna kortades ner till tre ronder av servern på grund av få deltagare). Varje deltävling var en fristående turnering men resultaten räknades också ihop för att få en totalsegrare. Love Janse och Simon Olssson låg sida vid sida i ledningen efter de första två deltävlingarna, men i deltävling tre tog Love en poäng mer och skuggades sedan av Simon. I de två sista deltävlingarna ställde inte Simon upp och Love kunde då defilera i mål med hela 25½ poäng av 30 möjliga, sju poäng före Simon. På delad tredjeplats kom Ofelia Thörnqvist och Magnus Olsson med 16 poäng. 1. Love Janse 25½ p 2. Simon Olsson 18½ p 3-4. Ofelia Thörnqvist 16 p 3-4. Magnus Olsson 16 p Fullständig resultattabell och resultat från alla deltävlingarna finns på turneringssidan.

View Article...

Kategori: Uncategorized Max vann i första över brädet-turneringen på länge

Sedan i våras har i princip allt fysiskt schack, där man möts över ett bräde och inte över nätet, legat nere på grund av smittrisken. Nu har läget förbättrats så pass mycket att man under helgen 12-14 juni kunde genomföra Sommarkampen i Uppsala. Turneringen spelades dock med smittskyddsåtgärder, som begränsat antal spelare, ökat avstånd mellan borden, höjda hygienkrav och desinfektion av pjäserna mellan partierna. Turneringen arrangerades av Uppsala SSS, spelades med fem långpartier och samlade 18 deltagare. Max Wahlund, som var ende deltagare från LASS, vann samtliga sina partier och därmed turneringen! Som grädde på moset innebär resultatet att han återigen går över 2100 i ELO. Max intervjuades efter segern av Carl Fredrik Johansson i en video som kan ses på YouTube: Fullständiga resultat. Reportage på arrangörens hemsida.

View Article...

Kategori: Uncategorized Ofelia bästa svenska i Deniz’ damturnering

I lördags, den 6 juni, spelades en internationell blixtturnering för kvinnliga spelare på chess.com. Turneringen arrangerades av vår tidigare medlem FM Deniz Arman (numera Stockholms SS), som på nätet är känd som kommentator och videoströmmare under namnet FedaMaster. Spelformen var nio ronder schweizer med betänketiden 3 minuter + 2 sekunder per drag. Turneringen samlade totalt 31 deltagare från 7 länder, varav 2 WGM, 1 WIM och 4 WFM. Slutsegrare blev WGM Adriana Nikolova, Bulgarien på 7½/9. LASS representerades av Ofelia Thörnqvist (Lassie79), som blev bästa svenska på tolfte plats med 4½ poäng. Hela evenemanget livesändes och kommenterades av Deniz på hans twitchkanal ”FedaMaster”. Man kan se en repris av hela sändningen här. Fullständiga resultat Reportage på SSFs hemsida

View Article...

Kategori: Uncategorized Albin spelar mot Morozevitj

På fredag och lördag spelar superstormästaren Alexandr Morozevitj simultan på Lichess. Han möter ett antal spelare från den stora lagtävlingen Worldwide Junior för spelare under 16 år, och en av de utvalda är vår medlem Albin Andersson (född 2011). Albin spelar för ett lag med spelare från LASS och Schack 08, som mycket passande är döpt till ”Schack 08 & LASS Juniorlag”, men på listan över deltagare står det av någon anledning bara ”Schack 08” vid Albins namn. Albin spelar på lördagen med start klockan 17 och partierna kan följas på Lichess.org. Vi önskar Albin lycka till! Deltagarna i simultanen Schack 08 & LASS Juniorlags hemsida Worldwide Juniors sida

View Article...

Kategori: Uncategorized Halva torsdagsturneringen spelad

I torsdags (28/5) spelades den fjärde deltävlingen i Torsdagsturneringen på chess.com och därmed är halva turneringen avklarad med 16 spelade ronder. Love Janse (Kelvandil) leder på 13½ poäng av 16, tätt följd av Simon Olsson (BlkNAlwaysTriumph) på 12½. Ofelia Thörnqvist (Lassie79) ligger trea på 10 poäng. Klockan 19 i kväll den 4/6 går vi in på andra halvan med femte deltävlingen. Alla medlemmar är välkomna att delta! Varje deltävling spelas som fyra ronder med betänketid 10 minuter + 5 s / drag. Fullständiga resultat och mer information finns på turneringssidan. Väl mött i kväll!

View Article...

Kategori: Uncategorized Lyckad start i Swedish Rapid Team Battle

Onsdagen den 13 maj spelades den första omgången i Swedish Rapid Team Battle. Precis som syskontävlingen Swedish Chess Team Battle är det en lagtävling för klubblag, som spelas som en arenaturnering på Lichess, men med den mer generösa betänketiden 10 minuter + 2 sekunder per drag. Vårt lag blev inplacerat i division 2 och lyckades efter särskiljning ta en andraplats. Det innebär att vi spelar i division 1 nästa vecka! Bästa poängplockare var Daniel Wettervik (Scrooge), Max Wahlund (inegrepus), Mårten Garner (MorgenGz), Ingvar Carlsson (Ingvar48) och Ofelia Thörnqvist (Lassie79). Ove Nyhlén gjorde comeback och online-debut efter några års bortavaro från schacket, och blev omskriven på nätet och i Aftonbladet som turneringens näst äldste spelare. Reportage på schack.se Resultattabell div 2

View Article...

Kategori: Uncategorized 85 åring förstärker!

Den svenska snabbschacksligan som inleds på onsdag är en populär nyhet för de som tycker nätblixtens tempo inte lockar. Tidigare i år kom en tidigare medlem tillbaka till klubben, men det var osäkert om det skulle kunna bli något besök i klubblokalen. Men ödets nycker kan ibland ta oväntade riktningar. I och med corona och nätsatsningar säger Ove Nyhlen, 85 år att han nu skaffat konto på lichess och prövat att spela 10 minuters partier för att se om han kan vara med. Och nu är han anmäld som spelare för LASS. ”En turnering för 85+ hade nog passat mig bättre men det är kul att efter så långt speluppehåll få representera LASS i en lagmatch”. Det är roligt att ha dig med Ove. Hoppas det blir en positiv övning!

View Article...