Kategori: Uncategorized

Kategori: Uncategorized LASS trea i rond 4 av nätblixtallsvenskan

Allsvenskan i nätblixt, Swedish Chess Team Battle, har spelat rond 4 efter ett kort uppehåll på grund av den ”riktiga” allsvenskans finalsammandrag. LASS spelar i division 3. Som vanligt spelas varje rond som en arenaturnering på Lichess, den här gången med betänktetiden 3 min + 1 s/drag. Den här ronden i division 3 blev lite lidande av att flera klubbar inte lyckades få ihop fulla lag, och två klubbar fick inte ihop några lag alls. LASS hade dock hyfsad uppslutning och hamnade den här gången på tredje plats, efter Ervalla och Örebro. Vi får hoppas på fler deltagare nästa rond! Resultat

View Article...

Kategori: Uncategorized LASS-dominans i knattecupen

Årets upplaga av knatte- och ungdomscupen spelades i klubblokalen under lördagen, och samlade tyvärr inte så många deltagare som vanligt. Det blev i år en ”ren” knattecup, utan deltagare från högstadie- eller gymnasieklasserna. I mellanstadie- och lågstadieklasserna kom det 11 spelare, varav 8 från LASS och 3 från Schack 08. Båda de spelade klasserna vanns av LASSare på full poäng: Mate Nagy i mellanstadieklassen och Elin Larsson i lågstadieklassen. Imponerande! Fullständiga resultat och partier för nedladdning finns på ÖSFs hemsida.

View Article...

Kategori: Uncategorized Halva höstturneringen spelad

Nu har höstturneringen passerat mittpunkten, med fyra ronder av sju spelade. Det är jämnt i toppen, med fyra spelare på 3 poäng: Rizo Pepic, Lennart Uvhagen, Adam Åsbrink (som bara har spelat på internet tidigare!) och Gabriel Nguyen. Gabriel har dock ett uppskjutet parti så han har en chans att gå om de övriga! Det gör en stor skillnad för miljön i spellokalen att vi spelar dubbelt så ofta med hälften så många spelare åt gången. En typisk KM-kväll kan klubben kännas trång och instängd, med ett trettiotal spelare och ett antal åskådare, och fullt med folk inbegripna i livliga diskussioner och analyser i köket. Nu känns det luftigt och ibland nästan ödsligt, speciellt när några av partierna är uppskjutna. Det är ju bra ur smittskyddssynpunkt, men tyvärr betydligt tråkigare. Men i dessa tider får vi vara glada att vi kan bedriva verksamhet nästan som vanligt! Resultat och ställning finns här.

View Article...

Kategori: Uncategorized LASS kvar i division II i Swedish Rapid Chess Battle

Sedan serien startades i våras har man hunnit med fyra säsonger av Swedish Rapid Chess Battle (din inofficiella online-allsvenskan i snabbschack). Allting går ju snabbare i nätschack än över brädet och säsongerna vara bara i ungefär en månad. Spelformen har varierat lite men den här säsongen spelades som fyra arenaturneringar (man spelar så många partier som man hinner på begränsad tid, mot slumpvisa motståndare från de andra lagen) på Lichess, där de åtta bästa resultaten i varje lag räknas i turneringen, och resultaten i varje turnering bidrar till slutpoängen. I onsdags (7/10) spelades den fjärde och sista omgången i säsong 4. LASS spelade i division II tillsammans med åtta andra lag, och kom på sjätte plats på 22 poäng. Segrade gjorde Farsta SK (48 p ) före Södra SASS (30) och SS Gambit (26). Det innebär att vi håller oss kvar i division II nästa säsong, som börjar den 28/10. Då får vi sällskap av Schack 08 och Jönköpings SS, som vann respektive kom tvåa i division III. Division I vanns av Eksjö SK före Wasa SK och Gävle SA.

View Article...

Kategori: Uncategorized Anmäl er till hängronden 29/9!

Det är just nu många uppskjutna partier i Höstturneringen, och eftersom vi har begränsat antalet partier som kan spelas samtidigt i spellokalen så vill vi att de som vill spela på hängronden, tisdagen den 29/9, anmäler detta till turneringsledningen. Det kan ske på Facebook eller med mail till Magnus. En lista på hittills anmälda finns här. Listan är sorterad i anmälningsordning. Partierna på listan har företräde att spela på tisdag.

View Article...

Kategori: Uncategorized Första ronden i höstturneringen spelad

Under tisdagen och torsdagen den 15/9 och 17/0 spelades första ronden i höstturneringen, med totalt 32 deltagare. Det är den första vuxenaktiviteten på klubblokalen på sex månader! För att minska risken för smittspridning delade vi upp ronden på två dagar och spelade bara på vartannat bräde, utan åskådare, samt med diverse andra försiktighetsåtgärder. Under helgen innan drogs det kabel i spellokalen för att kunna sprida ut livebrädena i båda rummen, så nu kan alla partier i turneringen livesändas! Resultat och lottning finns här

View Article...

Kategori: Uncategorized Corona-regler

För att vi skall kunna spela över brädet med minimal risk för smitta så gäller speciella regler under höstturneringen. Allmänna regler (samma som i samhället i stort): Kom inte till klubben om du har feber, förkylningssymtom eller andra coronasymtom. Iakttag god handhygien. Tvätta och/eller sprita händerna innan du rör vid pjäserna. Handsprit finns tillgängligt i lokalen. Undvik helst att skaka hand före och efter partiet. Regler för klubblokalen: Endast spelare och funktionärer får vara i klubblokalen under pågående rond. Undantag kan göras för personer med giltigt ärende. Det är inte tillåtet att analysera eller spela vid brädena i köket. Spelare skall bära munskydd vid brädet. Engångsmunskydd ingår i startavgiften. Endast spelarna i partiet och domaren får uppehålla sig närmare än 1,5 meter från ett pågående parti. Handskar är inte obligatoriskt, men det finns engångshandskar tillgängliga i spellokalen. Spelarna uppmanas att tvätta av pjäserna och klockan innan partiet påbörjas. Det finns deinficerande våtservetter i spellokalen. Vi kommer endast att sälja kaffe, te och läsk i kiosken, men inget godis eller kaffebröd. Uppskjutna partier: Det är tillåtet att skjuta upp ett parti på grund av sjukdom fram till rondstart (kl. 18.00). För att skjuta upp av andra anledningar krävs att man meddelar motståndaren minst en timme innan rondstart.

View Article...

Kategori: Uncategorized Höstturneringen lottad

Vi nådde upp till maximala antalet spelare i höstturneringen, 32 stycken, redan under lördagen 12/9, så vi beslöt att lotta turneringen redan då så att spelarna har ordentligt med tid att förbereda sig. Det går att anmäla sig som reserv till och med söndag 13/9, men enbart genom mail till turneringsledningen (se inbjudan). I och med att vi lottade stängdes webanmälan. Om någon inlottad spelare drar sig ur innan rond 1 träder eventuella reserver in i stället. Lottningen finns här. Partier med udda bordsnummer spelas på tisdagar och de med jämna bordsnummer på torsdagar. Partierna spelas alltså enligt följande: Tisdag 15/9:Fredrik Adolfsson – Rizo PepicIstvan Orci – Love JanseFredrik Andersson – Peter HalvarssonArchie Tonkin – Max WahlundOlov Giertz – Dragan StefanovicJyotisman Nag – Mårten GarnerViktor Norgren – Simon IvarssonAdam Åsbring – Alex Sahlström Torsdag 17/9:Simon Malm – Simon OlssonRolf Gustavsson – Ingvar CarlssonTheo Ekman – Lennart UvhagenEmma Larsson – Gabriel NguyenFlorian Wendorff – Muamer AlicTomas Röjder – Ofelia ThörnqvistMattias Sjögren – Magnus OlssonAlexander Tynnerstål Balog – Samuel Enblom Om du inte kan spela på aktuellt datum, kontakta din motspelare och turneringsledningen!

View Article...

Kategori: Uncategorized Kalmar uteschack 2020

I corona-tider får man leta efter schackturneringar att spela. Det var många som var lite sugna på Kalmar uteschack, och till slut blev det Peter, Magnus och Max som gav sig iväg till Kalmar. Vi fick åka ner redan på fredagen för att sedan starta spelet på lördagen. Vädret skulle bli strålande och medans Max sov över hos en gammal klasskompis i Nybro så tog Magnus, Peter och Sussi lite promenerande i Kalmar och mat och dryck. Sten Sture levererade fin mat till mig och Sussi medans Magnus utnyttjade sitt hotells materbjudande. Efter det blev det som sagt var lite dryck med Magnus innan vi tog oss tillbaka till hotellet. Morgonen kom och nu skulle det äntligen bli schack! Men.. Vädret??? Det var inte mycket att be för (förutom för Max möjligen) och vi tog oss upp till spelområdet som var en 4H-gård där uteschacket skulle vara vid grisarna. Peter och Sussi stötte ihop med ölänningen Mikael Lundström som de trodde skulle hitta. Han gav iaf sken av att hitta. Han berättade att i den ladan arrangerande man schackfyrans distriktsfinal, och där hade Kalmar sin klubblokal. Men uteschacket hittade han inte, vi valsade runt hela området, telefonsamtal ringdes, guidningar gavs… Till slut hittades området bakom ett hus. Nio spel kan man stoltsera med. Kommunen hade stått för brädena och klubben för pjäserna. Otroligt imponerande! Det tog ett litet tag innan vi kom igång, för först skulle skyarna öppna sig ett slag och tävlingsledningen mobiltelefon var klart svårmanövrerad i regnet. Den gav faktiskt upp till slut och övriga fick hjälpas åt att lotta turneringen på sina mobiltelefoner. Men sen gick startskottet för den sex ronder långa turneringen med 20 minuters betänketid utan inkrement. 18 deltagare. På morgonen tänkte jag (Peter) lite i mitt huvud. ”En minut per drag, då hinner med 20 drag. 30 sekunder per drag då hinner man 40 drag… Hmmm. Man kommer nog att behöva spela ganska fort”. Det kan man lugnt säga, spelet kunde i gemensam tidsnöd likna en slags primitiv balett av 40-åriga gubbar, när de snurrade runt pjäser för att flytta en pjäs, snurrade runt igen och tog några raska steg för att trycka på klockan och sedan komma ur kurs för motståndarens snabba drag… Det kändes som ett utdraget blixtparti och man kunde definitivt få upp flåset. Max fick i rond 1 börja mot turneringens överlägset högst rankade spelare: Ferdinand Hellers under regnets skvalande. Max var på väg att förlora, men Hellers hade ett problem, klockan. Fotot ovan är taget av Magnus med perfekt timing, Max slår nu Hellers ogarderade löpare på e3 och får med det remi några drag senare. Riktigt starkt! Själv mötte jag nedåt, Lorenzo Valle, och fick värma upp med ett tacksamt parti där jag hade bra koll på öppningen. I rond 2 mötte Peter Jonas Mårdell i ett ruffligt parti där Peter var i klar brygga. Nu var de lite långsamma båda två, vilket gav effekten att de fick mer bråttom på slutet. Peter satte torn, men Jonas hade bara 25 sekunder kvar och bjöd remi, vilket Peter tog. Kändes osportsligt att göra något annat. Men här gick det hyggligt fort: Ronderna fram till lunch rullade på och lunchen intogs antingen på 4H-gårdens fik eller på en pizzeria en bit bort. Efter lunch började det torka upp, med effekten att luften blev ännu fuktigare. Svetten dröp på de flesta deltagare. Nu började dock alla få upp farten och inse hur viktigt det var att spela fort. Peter hade lite flyt efter lunch, Max sämre och Magnus hade som förväntat det tufft i många partier. Snittrankingen var väldigt hög, både jag och Max låg på mitten och Magnus bland de lägre rankade. Magnus vann dock starkt mot högre rankat motstånd i rond två i form av Mikael Cederbladh. Max hade ett festligt parti mot Jonas Mårdell där tidsnöden var brutal. Max kommenterar: De  rusade kors och tvärs och välte pjäser. Här kunde Max rädda remi genom 1. – Txh7 men det såg han inte, istället drog han 1. – Kb2? vilket leder till vit vinst. Jonas spelade 2. Tb7+ Tb3 3. Txb3+ (ajajaj) Kxb3 och nu följde till publikens oförställda förtjusning det ytterst oväntade draget…  4. g8T ”SCHACK!!!!”Detta drag väcker en otrolig massa frågor som ingen av spelarna (och inte heller domaren) hann förstå och ännu mindre besvara. Istället fortsatte partiet i en halsbrytande fart och det var först när damen, ja tornet, började inte bara schacka utan även röra sig på snedden som domaren grep in. Vid det laget hade dam-tornet dessutom fått sällskap på brädet av en riktig dam .. Inför sista ronden låg Peter faktiskt delad trea och mötte en av ledarna Bengt Lindberg. Här hamnade han dock sämre efter att valt att spela på ruffel i ett läge i mittspelet, där Bengt annars skulle fått en sund, solid fördel som Peter räknade med att han aldrig skulle klara av. Efter ytterligare försök att få till något mot hans lite öppna kungsställning så var både Peters klocka och ställning hopplös. Det visade sig vara det som Bengt behövde då han vann tävlingen i och med detta på 5/6 och bättre kvalitetspoäng än tvåan Ferdinand Hellers. Trea kom Jonas Mårdell. Nu återstod hemfärden. I Kalmar denna dag skulle IronMan ha genomförts, det gick under rådande tider inte, men det var gott om super-motionärer som körde loppet i eget regi. När vi stannade vid en mack i Åtvidaberg stod en super-fit cyklist bredvid sin cykel och såg rätt plågad ut. Han hade gett sig ut vid midnatt för att cykla Östergötland runt. 50 mil. Han hade kommit 40 mil och skulle ”bara” hem till Norrköping. Han hade fått punktering, men det var inte så farligt, det vobblade lite bara. Men sen hade växlarna rasat varpå skyarna hade öppnat sig… Han var… Lite less. Så man kan åka 2×30 mil för lite snabbschack utomhus och man kan cykla i 18 timmar för att sedan inte komma i mål för cykeln rasar… Olika sysselsättningar har vi. Vi hade nog bra mycket roligare

View Article...

Kategori: Uncategorized Mårten vann minigolf-KM

Det är ju en tradition sedan några år med minigolf och biljard-KM i klubben. I år med corona blev det bara utomhusaktiviteten minigolf-KM. Med så få sociala tillfällen för oss stackars schackspelare så är det här ett av få KM som blir av i år. Till 29 graders värme och inte ett moln på himlen dök nio spelare upp på Valla minigolfbana för att göra upp. Uppdelning i tre tremanna-grupper gjordes, regeldiskussionen klarades nog faktiskt av på under minuten och så var det igång. Själv (Halvarsson) spelade jag med Max och Adam med blandade svordomar och tillbedjande av gudarna till höger och vänster. Det var blandade framgångar och motgångar. Det var högst oklart om tillbedjanden hjälpte, det var Adam som jag tror var nära att behöva besöka söndagsmässan efter att blivit bönhörd på ett hål. I slutändan var vi extremt jämspelta med 59 (Max), 60 (Adam) och 61 (Peter) slag. Efter att alla grupper tagit sig igenom banans 18 hål var det dags för prisutdelning. Det skulle visa sig att alla LASSare ändå var ganska jämspelta, om jag minns rätt vara alla inom 21 slag. Tröstpriset geléhjärtan fick Anna på 70 slag. Och vinnare, ett slag före Simon Ivarsson… Mårten Garner på 49 slag som vann en chokladask! Fritt taget ur huvudet tror jag övriga var: Qwarre blev trea, Ofelia fyra, Max femma, Adam sexa, Peter sjua, Simon Olsson åtta. Bra kämpat alla! Efter avslutat spel intog glass på Gelatohouse vid dammarna i Valla som har utsökt egengjord glass.

View Article...