En av de trevligaste sidorna av allsvenskan är att man får komma ut i landet och se hur andra klubbar har det. Idag besökte tredjelaget Katrineholms SK i deras nya lokal, som visade sig vara både ljus, luftig och hemtrevlig, med mattor och fototapeter (se bilden). Nackdelen med allsvenskan är å andra sidan att man måste resa för att ta sig till bortamatcher. Nu är det visserligen inte mer än en timmes bilväg till Katrineholm, men nattens snöoväder gjorde att det inte var helt säkert att vi ens skulle kunna ta oss dit. Nu hann som tur var snöandet avta och vägarna var plogade, om än en smula hala och slingriga, så det tog bara lite längre tid än beräknat och vi hann i tid till utsatt matchstart. Hemmalagets spelare verkade faktiskt ha lite mer problem, men matchen startade med två kompletta lag en kvart försenad. På pappret var det två ganska jämnstarka lag som möttes, utom på förstabordet där Mattias Nörager (1764) fick möta Stephane Grun (2155). På de övriga borden bedömde vi oss dock ha goda chanser, och det började bra på de två lägsta borden. Christoffer Martinelle, som gjorde comeback efter en längre tids uppehåll, fick tidigt in ett torn på sjunde raden där det band upp motspelarens löpare (som han väldigt tillmötesgående hade murat in på b7 bakom sina egna bönder), och vann pjäs. Under tiden plocakde Mats Ahlstrand bönder av Erik Blomqvist (tyvärr inte stormästaren, utan en orankad junior), och vann snabbt även han. 2-0 till LASS! Hugo fick mycket bekvämt spel mot Dragan som svart i breyervarianten av spanskt (något av en dröm för svart i slutet spanskt!). Dragan kämpade emot och tog terräng, men Hugo spelade ganska lätt hem partiet. 3-0. Under tiden råkade Klas, som efter att ha kommit lite trångt i öppningen hade spelat upp en bra ställning, missa en taktiskt vändning och förlorade material. 3-1. Mitt parti gick från engelskt över i en lite ovanlig variant av symmetrisk damgambit. Efter att jag hade ”förstört” motståndarens bondeställning med ett avbyte som öppnade f-linjen åt honom fick han tryck mot min kung. Då blev det lunchpaus och klockorna stannades så att vi kunde förse oss med smörgåsar och diverse goda pålägg (lite av en ovanlighet i allsvenskan nuförtiden, men klart bättre än att slänga i sig formfranska med gouda under pågående parti). Efter lunchen lyckades jag neutralisera svarts angrepp vilket ledde till förflackning, några djupa suckar från motståndaren, och ett remislut. Tyvärr såg jag inte vad som hände i Simons parti, men det slutade också med remi ungefär samtidigt. 4-2. Det återstod nu bara två partier. På förstabordet hade en lite udda öppning gått över i en damindisk ställning där Mattias höll emot bra. Till slut gick han dock vilse i komplikationerna och fick ge sig inför en gaffel mot dam och torn. 4-3. Vårt hopp om matchseger stod nu till Alex, som fick möta Albins motgambit (1. d4 d5 2. c4 e5) men var lite osäker på teorin och avböjde med 3. e3, vilket ledde till en sorts slavisk struktur fast utan e-bönder. Motståndaren blev tydligen också lite osäker och gav sig ut på märkliga manövrer på damflygeln, vilket Alex utnyttjade till att få ett väldigt tryck mot f7, längs såväl sjunde raden som f-linjen och diagonalen. Men nu var Alex nere på inkrementet och hade 16 drag kvar tills tidskontrollen! I tidsnöden kombinerade Alex till sig en pjäs men motståndaren fick lite motspel med matthot på första raden. Alex parerade iskallt, fortfarande nere på inkrementet, och när väl tidskontrollen var avklarad gav motståndaren upp. Slutresultat: 5-3 till LASS III.
Tremannablixten på söndag
Tremannablixten på söndag är tyvärr INSTÄLLD pga för få anmälda lag.
Öppna LM i schack 960 (fischerandom) den 22/2
Fredagen den 22/2 klockan 19 spelar vi öppna LM i schack 960, eller fischerandom, eller Fischer random, eller fischerschack – kärt barn har många namn! Det är en variant av schack där man lottar ut pjäsernas placering på första raden efter speciella regler (se t ex Wikipedias artikel om spelet). Bönderna börjar som i vanligt schack. Eftersom det inte är säkert att kungen och tornen startar på sina vanliga rutor finns det speciella regler för rockad. I övrigt spelar man efter vanliga schackregler. Poängen är att minska betydelsen av öppningsförberedelser och teori. De ovanliga startställningarna kan leder ofta över till helt ”normala” mittspel men kan ibland leda till exotiska ställningstyper med ovanliga strategiska idéer. Vi spelar fem ronder blixt med lite längre betänketid än vanligt (8 minuter + 2 sekunder / drag) eftersom man behöver tänka lite mer i öppningen. Alla (även icke medlemmar) kan spela. Bästa linköpingsbo/LASS-medlem erhåller titeln Linköpingsmästare i schack 960. Startavgift: 20:-. Personlig anmälan på klubben 18.30-19.00. Välkomna! Inbjudan finns här
Linköpingsmästerskapet har börjat
I tisdags, den 15/1, spelades första ronden i linköpingsmästerskapet. Årets turnering samlade 34 deltagare, varav två spelar sitt första LM: Erik Arvidsson, som tidigare spelat för LASK, och Victor Näslund. Turneringen innebär en comeback för Mikael Broberg som gör sitt första LM på 18 år! Förra LM för Mikaels del var 2001, när han kom femma. Mattias Nörager fick som svart till en vacker mattbild mot Victor Näslund. Om man tar bort bönderna och den vilsegångna springaren på a1 så skulle ställningen inte skämmas för sig som slutställning i ett problem: Nästa rond spelas på tisdag den 22/1. Som vanligt livesänds åtta partier i varje rond. Resultaten finns här.
Inbjudan till veteran-DM 50+
Söndagen den 17 februari är det dags för veteran-DM i snabbschack. Precis som i fjol är det LASS som sköter arrangemanget åt ÖSF, och vi använder den nya definitionen av veteran som 50 år eller äldre (det räcker att man fyller 50 år under 2019). Turneringen kommer att ELO-registreras för snabbschack. Inbjudan finns här.
Rilton Cup 2018-19
Under mellandagarna (27/12 – 5/1) spelades de traditionella Rilton-turneringarna på Hotell Continental i Stockholm. Turneringen spelades i tre grupper: huvudturneringen, Rilton Cup, för spelare över ELO 2200, Rilton ELO för spelare under 2200 och Rilton 1800 för spelare under 1800. Desutom spelades två blixtturneringar. LASS hade i år två representanter i Rilton ELO: Max Wahlund och Thomas Lager. Max kom på 50:e plats med 5 poäng av nio möjliga, medan Thomas slutade 104:a på 4 poäng. Huvudturneringen vanns av den israeliske stormästaren Tamir Nabaty före Tiger Hillarp-Persson och Sergey Volkov. Resultat. Max skriver på Lars Grahns blogg om Milton Panzars positionella damoffer i rond 7.
LM startar den 15 januari!
2019 års LM kommer att spelas under tiden 15/1 – 9/4. Vill du vara med så anmäl dig nu! Inbjudan finns här. Hittills anmälda
Säsongen avslutad med julbord, tipspromenad och parblixt
Seniorernas höstsäsong avslutades fredagen den 7 december med vår traditionella julmiddag på klubben. Som vanligt inleddes festligheterna med mingel och en klurig tipspromenad, i år komponerad av Max Wahlund och med temat de tre första världsmästarna (Steinitz, Lasker och Capablanca). Tipspromenaden vanns av Simon Ivarsson, som trots de svåra frågorna lyckades få 10 rätt! Därefter serverades ett läckert julbord tillagat av Simon Ivarsson. Innan desserten bjöds det också på prisutdelning för allsvenskan och KM. Kvällen avslutades med en parblixtturnering med betänketiden 5 min + 2 sekunder/drag. Parblixt spelas mellan lag om två personer, där spelarna i laget gör vartannat drag men, till skillnad från i konsultationspartier, inte får lov att diskutera ställningen eller dragen. Återigen visade Simon Ivarsson framfötterna genom att tillsammans med Ofelia Eriksson vinna parblixten. Resultat parblixt Max’ tipspromenad Facit till tipspromenaden Alla spelare önskas varmt välkomna tillbaks till klubben i januari!
Simon Olsson ny klubbmästare
Årets klubbmästerskap är nu avgjort! I A-KM lyckades visserligen Max Wahlund genom att besegra Gabriel Nguyen gå upp på lika många poäng som ledaren Simon Olsson (som spelade remi mot Ingvar Carlsson), men eftersom Simon hade vunnit deras inbördes möte tog han hem förstaplatsen. Trea blev fjolårsvinnaren Love Janse. Simon Olsson, 6 p Max Wahlund, 6 p Love Janse, 5 p Korstabell A-KM B-KM vanns av Fredrik Qwarfort före hela fem spelare (halva gruppen!) på lika poäng. Efter särskiljning blev resultatet Fredrik Qwarfort, 6½ p Mårten Garner, 5½ p Viktor Eriksson, 5½ p Korstabell B-KM I C-KM tävlades det, förutom om de ordinare tre priserna, även om ett ratingpris där gränsen för ratinggruppen låg vid ELO 1600. Gruppen vanns med hela två poängs marginal av Hugo Roginski som bara tappade en remi på hela turneringen! Rartingpriset vanns av Marcus Sylvan tack vare seger mot Archie Tonkin i sista ronden. Hugo Roginski, 8½ p Björn Ingemansson, 6½ p Mats Ahlstrand, 6 p Ratingpris: Marcus Sylvan, 5 p Korstabell C-KM
Spännande inför sista ronden i KM
Förra veckan var det mycket aktivitet på klubben, och lokalen hölls öppen på både vanliga och ovanliga tider. Förutom den ordinarie juniorverksamheten, blixt-KM och två allsvenska matcher så spelades alla uppskjutna partier från KM färdigt, och ett antal partier från rond 9 spelades i förväg. Inför sista ronden i morgon 4/12 så finns det därför inga hål i tabellerna! I A-KM leder Simon Olsson på 5½ före Max på 5 och Gabriel på 4½. Partierna Simon-Ingvar och Max-Gabriel blir därför direkt avgörande! Regerande mästaren Love har tappat segervittringen efter förlust mot Ingvar men både Love och Ingvar har 4 poäng och därför chans att ta sig upp på prispallen. I B-KM har Fredrik Qwarfort en ointaglig ledning på 6½ poäng. Både Viktor och Mattias Nörager har 5½ medan Mårten och Adam har 5, men Mårten och Adam möts medan både Viktor och Mattias redan har spelat alla nio ronderna, så det blir spännande även här! I C-KM, slutligen, har vi också en klar segrare, Hugo på 7½ poäng och en rond kvar, men det är hård kamp mellan inte mindre än fem spelare om andra- och tredjepriset. I C-KM spelas det också om ett ratingpris, och även där har fem spelare chans att ta hem det! Missa inte den spännande upplösningen i morgon klockan 18! Åtta partier kommer att livesändas.

