Kategori: Uncategorized

Kategori: Uncategorized Gastkramande match mot Hultsfred

I allsvenskans fjärde rond tog förstalaget emot Hultsfred hemma. Matchen kändes på förhand viktig – LASS på 3 poäng mötte ett Hultsfred som visserligen bara tagit två men mött båda topplagen i serien. Rond 4 är ju mittpunkten i serien och kunde avgöra om avslutningen utkämpas i övre eller nedre halvan av tabellen. Undertecknad hade fått förtroendet att spela på förstabordet och med svart mot Håkan Alm (2250) kändes det inte som läge för någon Traxler, Gam eller Elefant. Istället blev det en teorivariant i Katalanskt där vi nog aldrig gick bortom +0.5 för någondera spelaren. Remi i 28 drag. Strax därefter gick Gabriel tyvärr in i en matt på femtebordet och Hultsfred tog ledningen. Guilherme brassade på stenhårt och offrade till slut ett helt torn. Tyvärr höll det inte riktigt. 2,5-0,5 till Hultsfred. Ändå såg det inte så dåligt ut. Comebackande Sam hade först lite svårt att få bukt med motståndarens mycket tidiga f5 i en fransk framskjutningsvariant. Men en snygg kombination ledde till att damen kunde ta för sig av svarts outvecklade torn på h8. Svarts förtvivlade försök att stänga in damen var förgäves. ”Jag spelade som en junior”, muttrade Hultsfredspelaren efteråt. 2,5-1,5 och nytt hopp för LASS. Ingvar övergav sin kära Leningradvariant för Grünfeld denna gång och resultatet blev ett jämnt och spännande mittspel med ömsesidiga chanser. I tidsnöden mynnade det dock ut i remi: 3-2. Peter offrade kvalitet – det ska man ju göra. Just detta var dock ett undantag och kompensationen blev knapp. I intensiv tidsnöd prövade klubbordföranden att även offra alla övriga pjäser för remischackar. Några sådana fanns dock inte på brädet: 4-2 till Hultsfred. All heder dock till Peter som kämpade med dam mot dam, torn och löpare in i det bittra slutet. Så ser lagspel ut! Nu stod hoppet om oavgjort till våra två sista vitspelare: Jörgen och Mårten. Båda måste vinna. Jörgen satt och gnuggade med ett tornslutspel med bonde över. Motståndarens kung var nedtryckt på sista raden av Jörgens torn men det verkade ändå väldigt svårt att komma igenom eftersom merbonden var en dubbelbonde och det verkade svårt att vare sig skapa en fribonde, attackera svarts bönder, eller komma igenom med kungen. Mårtens parti såg mer hoppfullt ut – med två merbönder i ett slutspel med torn och varsin lätt pjäs verkade chanserna goda. Mårten bytte snyggt av tornen och nu såg det svettigt ut för svart som var tvungen att försöka offra sin löpare för två bönder för att få remi. Det visade sig omöjligt och nu stod det 4-3 till Hultsfred! Jörgen malde på med sin vanliga Ulf Andersson-precision. Jag är glad att jag aldrig behöver möta honom i KM! Fyra och en halv timme efter rondstart hade merbonden förvandlats till förbundna b- och c-bönder mot en svart f-bonde – varsitt torn också. Ingvar utbrast ”Jörgen vinner!” i ett läge när jag själv undrade om inte svarts bonde hade börjat bli farlig. Ställningen var allt annat än enkel och i ett fullsatt fikarum haglade kommentarerna och analyserna. Motståndaren lyckades rädda sig in i en Philidorställning, men övergav den och hoppet tändes tillfälligt hos hemmaspelarna. Tyvärr gick det inte att krama ut någon seger hur Jörgen än försökte. Remi och 4,5-3,5 till Hultsfred. Så är schacket! Spännande, gastkramande. I februari spelar vi mot Västervik och det blir säkert lika spännande.

View Article...

Kategori: Uncategorized Kallelse Årsmöte

Lördagen den 16 februari klockan 13:00 kommer vi att ha årsmöte. Vi går igenom föreningens verksamhet 2018 och tar beslut för 2019. Här är kallelsen. Varmt välkomna!

View Article...

Kategori: Uncategorized Nybörjarkurs för vuxna börjar 31 januari

Nu börjar en efterfrågad nybörjarkurs för vuxna under ett antal torsdagar! Kursen har som syfte att ta vara på det schackintresse som finns hos vuxna och riktar sig till både nybörjare, spelare som kanske bara spelat via internet samt de som varit borta från schacket en längre tid. Vi skräddarsyr kursen till lämplig träningsnivå beroende på deltagare. Kursen startar 31 januari och kommer att gå varannan torsdag och omfattar bl a öppningar, regler, strategi och slutspel. Under fem kvällar kommer ni att handledas av Max Wahlund, en entusiastisk och erfaren schackspelare med god pedagogisk förmåga. Varje lektion har sitt tema och kursen hålls i LASS klubblokal på Götgatan 48A. Läs mer i den bifogade inbjudan som också innehåller anmälningsuppgifter till kursen. Anmäl Dig senast den 21 januari!

View Article...

Kategori: Uncategorized Rilton Cup 2018-19

Under mellandagarna (27/12 – 5/1) spelades de traditionella Rilton-turneringarna på Hotell Continental i Stockholm. Turneringen spelades i tre grupper: huvudturneringen, Rilton Cup, för spelare över ELO 2200, Rilton ELO för spelare under 2200 och Rilton 1800 för spelare under 1800. Desutom spelades två blixtturneringar. LASS hade i år två representanter i Rilton ELO: Max Wahlund och Thomas Lager. Max kom på 50:e plats med 5 poäng av nio möjliga, medan Thomas slutade 104:a på 4 poäng. Huvudturneringen vanns av den israeliske stormästaren Tamir Nabaty före Tiger Hillarp-Persson och Sergey Volkov. Resultat. Max skriver på Lars Grahns blogg om Milton Panzars positionella damoffer i rond 7.

View Article...

Kategori: Uncategorized LM startar den 15 januari!

2019 års LM kommer att spelas under tiden 15/1 – 9/4. Vill du vara med så anmäl dig nu! Inbjudan finns här.      Hittills anmälda

View Article...

Kategori: Uncategorized Karlstad Open 2018

Istvan, Fredrik och Ofelia åkte till Karlstad under mellandagarna för att spela Karlstad Open. Förr har det varit sju långpartier under fyra dagar, men nu var det först två snabbschack följt av sex långpartier. Då blev den första kvällen bara ganska sen, man slapp spela till kl 23 på kvällen vilket var en bra ändring. Själv var jag ovanligt spelsugen och var nyfiken på om det kan inverka på resultatet. Jag har dessutom en ny turpenna, vad kan gå fel då? Jag var rankad på undre halvan och Ofelia lite lägre till, men det var inga riktigt starka spelare med utan endast en över 2300 (Per Vernersson hade iofs 2299) så vi kände båda två att man kan faktiskt ta poäng av vem som helst! I första ronden mötte jag Malte Burwick och blev mosad, Han vann hela turneringen. Ofelia mötte Daniel Johnsson (2111) och stretade emot nåt väldigt, men förlorade till slut. Istvan mötte en betydligt högre rankad norrman och fick också bita i gräset. Nästa rond fick Ofelia en WO och jag fick slå Berth Bråby. Sen började långpartierna! Nu fick turpennan visa vad den gick för! Jag blev då effektivt nermald av Mats Harrén och blev lite tveksam till pennan. Ofelia åkte också schweizerhiss och förlorade enligt plan. Istvan plockade sin första halva poäng av en 1700-spelare. Sen började pennan funka och Ofelia spelade också på fint med sin Biltema-penna som verkade funka precis lika bra… Jag förlorade, vann, förlorade osv enligt schweizerhissen, men spelade en snabb remi i näst sista ronden och lyckades sen vinna sista ronden! Då är det alltid en bra turnering om man vinner sista… Ofelia spelade sig ur schweizerhissen genom att plocka två remier mot två 1900-ingar (varav Mikael Möller, Säffle var en. Han spelade även på Malta) så då fick hon tuffare och tuffare motstånd och förlorade tyvärr de två sista. Men hon var rankad nr 70 (av 100) och slutade på en 74:e plats så det blev som förväntat. Istvan slutade på 95:e plats. Själv var jag rankad 54:a och slutade 35:a och snuvade Johan Wiklund på första ratingpriset på 999:- (det var två ratingpriser per 10-mannagrupp)! Kvällarna (efter partiet som började kl 15:30) tillbringades med att titta på Snabbschacks-VM på NRK, mat, vin, spa och .. ja, det var väl det ungefär. Ofelia slet nästan ut massagestolen som faktiskt var innanför spelområdet (men utanför spellokalen)! Andra dagen blev vi klara rätt fort båda två och hann se Karlstad centrum. Annars ligger spellokalen och hotellet några km från centrum så man håller sig gärna på hotellet. Men hotellet är ganska bra. Hiss ner till spellokalen och man är där. Ljus och fin spellokal. Otroligt bekvämt! Ofelia förlorade mot Eskil Nilsson (1931) i en till synes remiställning. Men det visade sig att den var väldigt svår att försvara. Mycket lärorikt. Resultaten finns här.

View Article...

Kategori: Uncategorized Malmö Open 2018

Ännu ett år, ännu ett Malmö Open. Så är det verkligen för Mårten, som i år spelade för 16:nde gången. Tävlingsformen har varierat lite sista åren, tidigare var Malmö känd för ”mördarlördan” med tre entimmas partier för att sedan avsluta med en tvåtimmars. Schack 10-23 kunde det bli. Nu är det betydligt beskedligare, två ronder 20min + 10sek per drag på fredagkvällen. Sedan tre ronder med samma betänketid på lördagen följt av det första långpartiet 1 timma 50 min + 10 sekunder per drag. Söndagen avslutat med två till långpartier. 160 deltagare i Malmö Open och 75 i MSF Open (under 1600) ställde upp i år och vi var totalt åtta LASSare. I MSF Open vårt ena franska nytillskott Valentin Orfeuvre, som där var rankad i toppen. I Malmö Open fanns Max Wahlund, Peter Halvarsson (undertecknad), Mårten Garner, Hugo Roginski, Björn Wersten, Alex Sahlström och Mille Larsson. Många hade så klart ambitioner inför resan, men kaxigast var nog Mille som valde att spela i Malmö Open med höga 1300 i ELO! Både jag och Mårten hamnade precis i mitten av gruppen, vilket betydde att vi båda fick möta orankade spelare i rond 1. Själv mötte jag Jonatan Tops, en av initiativtagarna till Bistro Stella Chess Event, snabbschacksturneringen med den svenska eliten på en Michelinkrog i Malmö. Han visade sig ha betydligt mer än 0 i ranking. Jag var på väg att tappa kontrollen över centrum som vit i min a3-sicilianska variant, men jag insåg att hans idé inte fungerar. Ett par drag senare så vann jag pjäs. Senare i turneringen vann han mot Hugo i ett rörigt parti (se nedan) och Jonatan slutade på fyra poäng av åtta. Inte dåligt av en 0-rankad. Mårtens nollrankade spelare var Christian Carlsson som var två år äldre än Pontus tydligen och från Norrköping från början. Nån kanske har koll på honom? Han hade inte spelat på 25 år men ville ta upp schacket nu. Han började tyvärr med att slå Mårten i första ronden. Se bild nedan. Juniorerna fick möta tufft motstånd och förlorade första ronden medans Max hamnade på övre halvan och vann ganska komfortabelt. I rond två blev det LASS-möten de lux. Max mot mig och Mårten mot Björn. Mitt och Max parti blev rörigt som det ofta blir, han hade lite extra motivation efter som jag i Växjö slog honom efter en tankevurpa från Max i ett klart vunnet tornslutspel. Jag hade mina chanser, men Max drog det längsta strået. Björn visade ingen pardon mot Mårten och vann! Under lördagen intogs sedvanlig pizza och pasta på Piccolo Mondo, som alltid gjorts under Malmö Open. Bordsbokning hade dom inte längre, men Mårten fick ändå boka bord. Är man stammis en gång om året så är man! Snabbschack passar mig ganska bra som många vet och jag plockade 3.5/5 på snabbschacksronderna. Som första långparti fick jag Jung Min Seo som jag mött flera gånger förut. Han stod på vinst nästan hela partiet men när min tid var nästan slut började han spela på min tid när han själv hade en timma kvar. Vinnaren på det blev jag och jag lyckades komma tillbaka till ett remislutspel, men tyvärr slarvade jag bort det under 10 sekunders inkrementet. Blah! Många var ganska trötta efter den, förhållandesvis korta, lördagen och efteranalyserna uteblev. Själv träffade jag gamla kompisar som ska ha barn vilken dag som helst… Söndagsmorgonen fick jag en ganska snabb remi mot en dansk på 2100 och kunde då ta nedan bilder på LASSarna. Mille missades som redan förlorat tyvärr. Valentin som ofta står upp och tänker när han spelar, tappade nåt parti för mycket på slarv enligt han själv och slutade till sist på en 18:nde plats. Efter mitt snabba parti på söndagsmorgonen fick jag lite annat att tänka på, svärfar in på sjukhus för inflammation i bukspottskörteln. Ett besök där och lite mat så var jag tillbaka för avslutningen. Tyvärr blev det inte något av mina bästa partier och jag slutade till slut på 4 poäng, men ändå en mer än godkänd turnering. Max spelade remi sista partiet och fick därmed också en helt godkänd insats. I övrigt var det lite knackigt här och var. Men Mille fick i sista partiet en remi (förutom en frirond). All heder! MSF Open (75 deltagare) 18 Valentin Orfeuvre Linköpings ASS 1588 8 5 0 3 5.0 34.50 Malmö Open (160 deltagare) 41 CM Max Wahlund Linköpings ASS 2128 8 4 2 2 5.0 31.50 65 Peter Halvarsson Linköpings ASS 1900 8 3 2 3 4.0 33.50 96 Mårten Garner Linköpings ASS 1898 8 3 2 3 4.0 21.00 107 Björn Werstén Linköpings ASS 1696 8 3 1 4 3.5 27.00 130 Hugo Roginski Linköpings ASS 1704 8 3 0 5 3.0 23.50 136 Alex Sahlström Linköpings ASS 1659 8 2 1 5 2.5 27.00 157 Mille Larsson Linköpings ASS 1382 8 1 1 6 1.5 21.50 För samtliga resultat, klicka här

View Article...

Kategori: Uncategorized Jubileumsboken årets julklapp?

Linköpings Allmänna Schacksällskap bildades 17 mars 1901. Lagom till 100-års jubileet tog Hans-Åke Cedersund fram LASS 100-årshistoria en oerhört omfattande och högkvalitatit jubileumsskrift. I jubileumsboken ser vi bland annat världsstjärnor som Tarrasch, Botvinnik, Keres, Petrosjan, Kasparov passera revy. Omslagsbilden visar förövrigt Tarrasch under en simultanföreställning på Frimurarehotellet 1913. Boken är en krönika om LASS historia mellan 1901-2001, späckad med bland annat berättelser, över 200 bilder, fakta och allsköns statistik. Nu finns Jubileumsboken att ladda ner från LASS hemsida. För mer information, se Medlemmar/Jubileumsbok i menyn ovanför. Mycket nöje, God Jul och Gott Nytt år!!

View Article...