U- EM Serbien- Montenegro

Ledare (barnvakt):
Stellan Brynell

12/9-05
Vi begav av med tåg mot Malmö runt klockan fem för att ta in på Hotell Pallas en natt för att sedan nästa dag ta tåget över till Kastrup varifrån vi skulle flyga till Budapest först och sedan vidare till Podgorica.
När vi kom fram till Malmö, efter en 2 tim och 45 min lång tågresa, fick vi släpa väskorna, som vägde alldeles för mycket, till hotellet. När vi äntligen kom fram till hotellet kändes det som armarna som ett par stenklumpar. Om det blir någon mer gång ska jag inte ta med mig lika mycket skolböcker! Efter att vi hade checkat in på hotellet så tog Lena en liten promenad medan jag kollade på tv. När Lena kom tillbaks så kollade vi lite mer på tv och sedan bestämde vi oss för att det var dags att sova så att vi skulle pigga och glada inför morgondagen.

13/9-05

Kl. 06,40 var det dags för uppstigning. Då med ont i ryggen eftersom att sängarna inte var de skönaste och med ögonlock som bara ville åka ihop hela tiden. Vi infann oss kl. 07,40 på Malmö station efter att vi hade ätit frukost. Där träffade vi Stellan Brynell som skulle följa med som ledare och barnvakt för oss fem ungdomar. Vi köpte då tågbiljetter som skulle ta oss över Öresundsbron till Kastrups flygplats. Väl framme letade vi oss fram till bagage- incheckningen där vi äntligen fick lämna ifrån oss de blytunga väskorna. Äntligen kunde de inte åstadkomma oss mer skada i alla fall inte på ett tag. Sedan gick vi iväg till gaten där vi skulle möta Victor och Ragna som samma morgon flög från Landvetter till Kastrup, Köpenhamn. Tiden börjar närma sig avgångstiden och ingen Victor eller Ragna syns till. Stellan blir bara mer och mer nervös. Var har Ragna och Victor tagit vägen? Till slut när det bara är 3 minuter kvar tills planet ska lyfta bestämmer sig personalen att ropa upp dem i högtalarna. Men då kommer Victor och Ragna äntligen rusandes. De hade blivit försenade på grund av att Victor först fastnade i tullen med sitt magnetschack och sedan hade de gått för att växla pengar och tiden hade runnit iväg. Äntligen kunde oroliga Stellan lugna ned sig. Med alla ombord lyfte planet äntligen från Kastrup och vi var på väg!
Efter en behaglig flygresa var vi framme i Budapest där vi skulle träffa Nicolaj. När vi kom dit så var inte Nicolaj där och vi började undra om han gått vilse men efter en stunds väntade kommer Nicolaj gående och alla kunde andas ut. Nu var det dags att ta flyget till Podgorica i Serbien- Montenegro. Efter en rolig resa där jag bland annat sprang runt o lekte paparazzi var vi framme i Podgorica nu väntade en 9 mil lång bussresa som skulle ta oss till vårat slutmål Herceg Novi. Efter dryga tre timmar på krokiga vägar uppe bland bergen och en färjetur så var vi äntligen framme vid Hotel Igalo där vi skulle bo under vistelsen i Herceg Novi.
Väl inne på hotellet fick vi ta foto till vårat spelarkort. Efter det så fick vi hjälp av en kille med väskorna och att hitta till rummet. Han kunde tyvärr ingen engelska men han visste i alla fall vem Ljungberg och Larsson var. Väl inne på hotellrummet dumpade vi våra väskor och utforskade rummet. Sedan bestämde vi oss för att utforska butikerna i närheten av hotellet. Shopping Ragna hittade ett par solbrillor som hon genast bestämde sig för att köpa och efter det var det dags att äta innan vi skulle på invigningsceremonin. Vi fick förrätt och sedan fanns det tre varmrätter att välja mellan och sedan fick man efterrätt.
Efter det tog vi en proppfull buss till hotell Plaza där invigningen skulle vara. På invigningen fick man se dans av olika slag och sedan var det flera som höll tal. Efter invigningen åkte vi tillbaka till hotellet där vi spenderade resten av kvällen.

14/9- 05

Idag var det äntligen dags för första ronden i turneringen. Jag skulle få möta en WFM från Slovakien som hette K. Novak medan Lena mötte M. Mader från Tyskland. Jag spelade fel i öppningen och kom lite sämre. Sedan satte jag bort mig och gick ner i ett slutspel med 2 bönder under där jag förlorade ganska snabbt. Lena kom lite sämre i öppningen som var avbytes spanskt och gick senare i ett slutspel där hon stod lite sämre.        Spellokalen, Hotell Plaza.                                            Men Lena spelade upp sig och de såg ut som om det skulle bli remi när Lenas motståndare helt plötsligt sätter torn. Efter ronden så blev det analys med Stellan och sedan gick vi tillbaka till hotellet för att äta middag och vänta på lottningen inför nästa rond.

15/9- 05

Uppstigning vid kl. 8,30 och sedan gemensam frukost började dagen med. Efter frukosten gick vi alla upp till Stellan för att kolla upp vad motståndaren spelar och för att bestämma vilken variant vi skulle köra. Jag skulle idag möta I. Videnova från Bulgarien som svart medan Lena skulle möta Z. Severiukhina. Efter det var det dags att preppa. När alla hade gjort de bestämde vi oss för att vi skulle gå och bada. Vi hittade till hotellets egen badplats. Vattnet var riktigt varmt och ännu skönare var det när man tänkte på kompisarna hemma som just då satt i skolan. Efter badet var det dags för lunch och sedan en vilopaus innan ronden skulle starta.
I mitt parti stod det lika länge ända tills jag sätter bort pjäs mot två bönder. Men efter den bortsättning spelar min motståndare lite konstigt hon byter ned till slutspel där hon har två torn, löpare och två bönder medan jag har en fribonde på andra raden. Det kanske skulle ha gått att hålla remi för min del men jag spelade fel och förlorade. Lena kunde tyvärr inte öppningen som hennes motståndare valde, det plus att motståndaren var bättre gjorde att Lena fick sträcka fram handen. Även denna dag slutade med att vi analyserade med Stellan och åt middag på hotellet. Kvällen/natten spenderades sedan i vårat hotellrum i sällskap med Nicolaj och Ragna.

16/9 -05

Idagens rond skulle jag få möta en fransyska som hette K. Bolon medan Lena skulle få möta M. Ikonomopoulou. I mitt parti blev det avbytes spanskt som jag tyvärr inte kunde så bra, sedan satte jag senare i partiet bonde och då rök allt. Lena mötte M. Ikonomopoulou och kom helt okej efter öppningen som i det här fallet också var avbytes spanskt. Hon kom ned i ett relativt jämnt slutspel. Fick in en snygg kombination som skulle ha gett remi men Lena spelade oturligt nog fel mitt i kombinationen och förlorade torn istället. Efter dagens rond var jag riktigt sur på mig själv och bestämde mig för att skärpa till mig inför morgondagens rond.

17/9- 05

I dagens rond skulle jag få möta min första orankade spelare. I. Rukina. Och Lena skulle möta M. Vladimirova. Jag vann mitt parti snabbt i Kan (en siciliansk variant) efter att jag fått ställa upp mig precis som jag ville medan hon bara flyttade runt pjäserna utan att göra något nyttigt. Lenas parti blev italienskt, hon kom bra efter mittspelet men efter ett litet missöde i slutspelet blev partiet remi. Efter denna rond var jag lättad över att äntligen tagit min första poäng medan Lena var smått förbannad efter bortsättningen i slutspelet.

18/9- 05

I dagens rond skulle jag få ta mig an en slovakiska vid namn E. Machalova. Medan Lena skulle kämpa mot T. Vahtra. Mitt parti blev Nimzoindiskt som vi trodde efter att ha spanat in partier i chessbase, jag kom okej efter öppningen men sedan bytte jag ned på fel sätt och förlorade. Lenas motståndare spelade c4 som första drag och Lena fick en bra uppställning tyvärr spelade hon fel och kom sämre vilket senare ledde till att hon förlorade.

Denna dag började det regna rikligt framåt kvällen men eftersom att vi var så godissugna så tog vi oss ändå en promenad för att leta upp ett ställe där vi skulle kunna mätta våran godismage. Detta tåg ett bra tag så när vi sedan ungefär en timme senare var tillbaks på hotellet var vi dyngsura. Men denna kväll behövde vi i alla fall inte lida av godisbrist.

19/9- 05

Nu var det dags för tävlingens fridag. Denna dag blev den första sedan dagen första ronden spelades som alla barn utom Stellan åt frukost tillsammans. Detta på grund av att vi tjejer och vissa dagar Victor var så trötta att vi sov så länge man fick utan att missa frukosten. Denna dag hoppades vi att det skulle vara fint väder, men icke sa Nicke. Det regnade på morgonen så vi bestämde oss för att preppa lite medan vi väntade på det fina vädret. Solen tittade äntligen fram lite senare framåt för- och eftermiddagen Då passade vi på att gå runt o kika i butikerna som och bada. Dagens dopp blev Victors premiärdopp och antagligen hans mest plågsamma, han hackade tänder mest hela tiden. Medan vi badade träffade vi danskarna och som vanligt förstod jag och Ragna inte så mycket av vad de sa, men som tur vad kom Stellan och räddade oss.

20/9- 05

I sjätte ronden fick jag möta ännu en orankad och nu föll det sig att jag fick möta norskan Tone Namtvedt som jag tidigare i år mött i en flicklandskamp så jag var lite revanschsugen eftersom det då blev remi när jag hade bättre ställning. Lena fick i sjunde ronden möta A. Nawrot, ännu en elo- rankad spelare. Jag visste att min motståndare skulle spela caro-kann så därför bestämde jag mig för att spela en ganska ovanligt variant som Stellan hade i en av alla böcker han hade med sig. Innan dagens rond precis innan vi skulle gå för att äta lunch träffar vi danskarna som spelade fotboll i korridoren utanför sitt rum. Ragna som är bra på fotboll bestämde sig för att pröva sin lycka genom att försöka träffa Benjamin Skjoldan i huvudet och vilken träff hon fick in, som tur vad var det en mjuk plastfotboll de spelade med. Mitt parti blev sedan just en av de varianter som jag kollat in men hon avvek på ett konstigt och inte alls bra sätt och jag vann sedan komfortabelt. I Lenas parti blev det franskt tyvärr hade hon inte tränat in den varianten och hon spelade fel i öppningen och förlorade.

21/9- 05

Vid dagens frukost så bestämde vi sig jag, Ragna och Victor för att ha ett litet smörgåsrace i matsalen vi åt mer och mer bröd och efter ett tag började personalen att vi var lite konstiga. Det trodde nog att vi var matvrak, vilket kanske inte var så konstigt när vi käkade ungefär 8-10 mackor var. Efter det så ställde de alltid fram massor av bröd till oss.

Inför dagens rond hade jag en tredjedel av poängskörden (2 av 6) medan Lena hade 1,5. Lena fick i dagens rond till sin besvikelse wo (frirond). Medan jag skulle få möta en 2000 spelare från Kroatien som hette A. Berke. När vi kollade upp henne så såg vi allt hon alltid brukade spela ungefär samma variant i spanskt och därför tränade Stellan och jag in några varianter. I partiet blev det exakt en variant som Stellan och jag kollat på och hon spelade fel. Sedan spelade hon flera otroligt konstiga drag och jag kunde vinna efter endast en och en halv timme. Denna kväll var jag otroligt hungrig även efter då vi hade ätit så vi bestämde oss för att gå och äta några pizzaslajs bitar som de sålde lite överallt.

22/9- 05
I torsdagens rond som även var den näst sista fick Lena möta M. Dincel medan jag skulle möta I. Ivekovic. Innan det var dags för dagens prepp emot motståndarna gick Ragna, Lena och jag upp till Stellan för att kolla in vad motståndarna spelade jag fick till min lycka reda på att även denna motståndare spelade Kan mot e4. Det bestämdes även att Lena skulle träna in lite katalanskt. Ragna skulle även hon söka men efter att hon hade sökt råkade hon trycka bort chessbase vilket gjorde att hans analyser av sitt korrparti försvann. Hon knuffade även ner Stellan bok ett antal gånger på golvet, efter det blev hon kallad bulldozern ett antal gånger. Stellans kommentar när Ragna skulle gå till vårat rum för att preppa var: ”Nu när bulldozern har gått kanske jag kan söka.” Det blev katalanskt i Lenas parti och hennes motståndare satte bort en centrumbonde helt oprovocerat. Lena bytte ner, med lite hjälp av sin motståndare till ett slutspel där hon stod mycket bättre och ledde med bonde. Då bjuder motståndaren remi, remianbudet kallade Stellan sedan för ytterst pinsamt. Lena vann sedan enkelt. Min motståndare i det här partiet kunde Kan mycket bättre än hon som jag mötte i fjärde ronden. Båda hade bra chanser i partiet. Jag stod bra sedan gjorde jag några tveksamma drag och ställningen blev mer jämn. Sedan fick jag in några bra drag och tvingade henne att offra kvalitet. Slutspelet gick jag in i med kvalitet över efter att jag skulle ha fått ner min fribonde i ny dam så skräckte min motståndare fram näven.

23/9- 05

I tävlingens sista rond skulle ja få möta en hemmaspelare som hette S. Djukic medan Lena fick möta F. Steil- Antoni. Jag blev totalt krossad i mitt parti i Taimanov och var tvungen att ge upp efter 1,5 timme. Desto bättre gick det däremot för Lena som tog en remi i lika ställning. Efter att alla dagens partier var klara så lunchade vi tillsammans på ett pizzaställe och gick lite i affärer för att inhandla lite presenter och souvenirer. Under kvällen blev det sedan blixtspel mellan Norge, Danmark och Sverige och inte helt oväntat var Sverige bäst. Vi fick även sällskap av några killar från Georgien som också gillade att spela blixt. Framåt tolv var det dags för att gå upp att packa och sedan utnyttjade vi tiden till att vara på hotellrummet och snacka och käka godis.

24/9- 05

Nu var det dags för hemfärd bort från varma och sköna Serbien- Montenegro hem till kalla och blåsiga Sverige. Efter att ha ätit frukost var det dags att bära ner väskorna till receptionen och checka ut från hotellet. Efter det hoppade vi på bussen som skulle ta oss till flygplatsen, med oss på bussen fick vi en lunchpåse var. Denna gång tog bussresan bara 2,5 timme tillskillnad från de dryga tre timmar som det tog på resan till hotellet. Under bussresan underhöll jag mig med att ta kort på alla och på landskapet plus att jag även gjorde lite läxor. Nicolaj som var riktigt hungrig såg till sin lycka att hade fått ett paket nutella (nötkräm och chokladkräm) i sin påse, lycklig som ett litet barn brer han det på mackan och smaskar i sig den. Väl framme på flygplatsen på flygplatsen checkar vi in bagaget men när Nicolaj ska checka in sitt bagage så säger personalen att han inte får plats på planet. Du blir Stellan riktigt irriterad och ryter, vilket betyder att de bokar om så att Nicolaj får plats. Efter en stunds väntan då vi passade på att göra av med småmynten på glass och dricka så får vi kliva på planet. Efter en behaglig resa var vi framme i Budapest. Väl framme får Victor ett sms av Telia; ”Välkommen till Albanien” står det där, vilket orsakade höjda ögonbryn och småfniss. I väntan på planet som skulle ta oss till Köpenhamn gick vi på rundtur på flygplatsen och smaskade på godis som Stellan bjussade på. Efter det klev Stellan, jag, Lena och Ragna på planet som skulle ta oss till Köpenhamn och sedan till kalla Sverige, medan Nicolaj skulle vänta ytterligare en liten stund på sitt plan som skulle ta honom till Arlanda, Stockholm. Ungefär kl. 19,30 landade planet på Kastrup i Köpenhamn. Vi hämtade då vårat bagage och tog tåget tillbaks mot Malmö och Sverige. Väl framme i Malmö sa vi hejdå till Stellan och begav oss till hotellrummet där vi skulle tillbringa en natt innan hemfärden morgonen därpå.

25/9- 05

Efter en tidig uppvakning med ont i ryggen efter sängarna och grus i ögonen fick vi frukost på rummet och sedan tog Ragna och Victor tåget mot Göteborg medan Lena och jag tog tåget mot Linköping.

Summasumarum:

Lena och jag hade därmed tagit lika många poäng, 4/9, vilket både Lena och jag var riktigt nöjda med.

Ragna tog denna tävling 4,5/9 efter en underbar start med 3/3 föll hon tyvärr tillbaks men en liten tröst för den lite svagare avslutningen måste ändå ha varit den övertygande vinsten mot V. Repina i rond 3, Repina som senare vann Ragnas grupp. Helt fel kan det ju inte vara att ha vunnit mot en Europamästare.

Nicolaj gjorde också en kanonstart och delade efter 6 ronder ledningen med två andra! I sjunde ronden förlorade han tyvärr efter att ha kämpat som en galning i sämre ställning. I de två kvarvarande ronderna plockade han en halva vilket gjorde att han slutligen hamnade på en 15: e plats med 5,5/9! Det måste ses som en stor prestation då han var rankad 53 av 72.

Victor startade starkt och spelade sedan relativt jämnt turneringen ut och avslutade med en seger mot dansken Jakob Vang Glud och fick 5 poäng av 9. Victor kunde även stoltsera med att ha vunnit mot den högst rankade i hela tävlingen i andra ronden och det i stor stil. Victors kommentar efter partiet var: ”Jag är inte nöjd för det blev ingen kamp”.

Under hela tävlingen pågick det en tävling Danmark och Sverige emellan där vi räknade ihop individuella resultat för respektive länder och Sverige vann med 23-20!!